Sunday, November 24, 2013

THE UPS AND DOWNS IN BUSINESS

Salam,
Through the blogs we know a lot of vendors, brides become vendors, etc.
It's more than exciting to exchange experience with them.

Be it pelamin, hantaran, photography, emcee, planner, candy buffet, baking and all sorts of business, semua menarik dilihat dan didengar.

Tapi sebagai part time entrepreneur, sangat susah nak juggle house chores, jobs etc...dan kerana kita sibuk ada juga yang ambil kesempatan. kita ni mudah percayakan orang. kadang2 dia ckp baik2 dgn kita, kita bagi muka la bayar lepas wedding...tapi tak juga bayar.

alhamdulillah hanya 99% percent je sikap macamtu, stkt ni hanya 3 org je. Dah sms, email, dorg reply.. cakap nak bayar, tapi tak bayar sampai ke sudah. walaupun time wedding bukan main berterima kasih kepada kita, keluarga mereka pun tak putus ckp thank you. 

Itulah sbbnya selalu mmg saya mintak full payment 7 days before event date.saya cuba faham perasaan bride lain, because i was a bride too back then. Itula, bagi madu dibalas tuba.

Jadi polisi saya lebih mudah skrg, no full payment 7 days before event date, i cancel the job. As simple as that. Let business be business. Jangan mudah kesian org. Orang tak kesian kita pun.

Job emcee contohnya, rate semua presenters RM1.5-4k. Cukup baik rate i rendah, itupon ada juga yg mengelat nak bayar. Biarlah,saya maafkan itu antara mereka dan tuhan.

Jadi kepada bride to be di luar sana, fikir masak-masak sebelum memulakan business. Banyak pasang surutnya. However, i'm glad lebih ramai pengantin bertanggungjawab, hanya segelintir je isolated case.

Anywaysssss
I'll be selling at a bazaar in december, clearance utk barang2 weddings and  candy buffet at 80% off!!! 

Will update soon. Ttyl ladies! Xx

1 comment:

  1. Salam…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com . Saya follow sis n kalau sudi follow la saya balik yer…

    ReplyDelete